lunes, 22 de febrero de 2010

RESUM DE LA UNITAT DIDÀCTICA: BARBARISMES I CASTELLANISMES

Aquesta Unitat Didàctica està pensada per portar-la a la pràctica amb el grup d’alumnes de 4rt de primària de l’escola CEIP El Molinet, centre de l’Hospitalet de Llobregat (Santa Eulàlia). Un 45% dels alumnes de la nostra escola són fills de pares immigrants, un 10 % són nouvinguts i el 45% restant són autòctons.

Tenint present aquesta situació, hem detectat la necessitat de treballar els barbarismes i els castellanismes a l’aula. És per això que ens ha semblat oportú dissenyar aquesta Unitat Didàctica.

Amb la nostra Unitat ens proposem els objectius següents:

-Conscienciar els alumnes dels barbarismes i castellanismes que utilitzen habitualment.

-Identificar els barbarismes i els castellanismes en el nostre entorn.

-Potenciar el bon ús de la llengua.

La Unitat Didàctica Barbarismes i Castellanismes, està organitzada en tres tipus d’activitats: les activitats de presentació, les activitats de desenvolupament i les activitats d’avaluació.

Les activitats de presentació són: Què en sabem? i He escoltat. Amb aquestes dues activitats pretenem explorar quins són els coneixements previs dels alumnes, a partir dels quals podrem introduir nous coneixements. Així doncs, ens permeten establir una primera presa de contacte amb els continguts a treballar.

La primera activitat consisteix en el passi d’un vídeo a partir del qual els alumnes han de detectar els barbarismes i castellanismes que apareguin. Posteriorment, es posarà en comú amb la mestra i es farà un anàlisi conjunt d’allò observat.

La segona activitat es realitza a partir de l’observació que fa la mestra de les converses dels alumnes en les quals detecta una sèrie de barbarismes i castellanismes i a partir de les que s’elaborarà un mural dividit en tres apartats: He escoltat, Barbarismes i Castellanismes i Paraules correctes. Mitjançant aquest mural els alumnes han de classificar les paraules en l’ apartat corresponent.

Les activitats de desenvolupament són: Busquem barbarismes a la vida quotidiana i Eliminem els barbarismes i castellanismes.

En la primera activitat els alumnes han de detectar els barbarismes en els àmbits d’observació següents: TV, context familiar, premsa escrita i oral, anuncis publicitaris, ràdio, etc.

Després de la detecció dels barbarismes es farà una posada en comú entre la mestra i el grup classe, i es comentarà d’on s’han extret i per què són incorrectes.

La segona activitat porta com a títol Eliminem els barbarismes i castellanismes. Consisteix en la reelaboració d’un dels missatges trobats en grups de treball.

L’ activitat d’avaluació Expliquem-ho!, consisteix en què els alumnes facin una exposició oral, mitjançant la qual, mostrin a la resta de companys el treball final. Per tal d’avaluar aquesta activitat, la mestra tindrà una taula d’observació a partir de la qual avaluarà l’expressió oral i l’assimilació dels continguts ( respecte els barbarismes i castellanismes) dels alumnes.


No hay comentarios:

Publicar un comentario